Sunday, October 18, 2009

PINGAT PERKHIDMATAN BAIK

PINGAT PERINGATAN 100 TAHUN PENGAKAP

PENGANUGERAHAN PINGAT 100 TAHUN PENGAKAP




Pada10 Oktober 2009 bersamaan 21 Syawal 1430 Hijrah Persekutuan Pengakap Malaysia telah mengadakan satu upacara penyampaian Pingat Peringatan 100 Tahun Pengakap kepada kira-kira 120 orang penerima.Penerima pingat ini bukan sahaja diberikan kepada ahli pengakap sahaja tetapi juga kepada individu-individu yang telah banyak menyumbang dan berjasa kepada Pesekutuan Pengakap Malaysia.

          Aku sebagai Penolong Pesuruhjaya Daerah ( Zon Sentul ) ada antara penerima pingat tersebut.Dalam Zon Sentul hanya aku dan Pesuruhjaya Daerah sahaja yang menerima penganugerahan ini bagi pihak pengakap daerah.

         Majlis ini juga dijalankan serentak dengan majlis rumah terbuka PPM sempena Hari Raya Aidilfitri.

         Terima kasih Persekutuan Pengakap Malaysia kerana menghargai ahli-ahlinya diseluruh Malaysia yang banyak menyumbang tenaga dan bakti demi kelangsungan jatidiri anak-anak muda generasi masa depan.

" THEY SAID 1MALAYSIA , WE SAID 1WORLD "

1PROMISE

Monday, August 24, 2009

DI SEBALIK CERITA 6



Sememangnya tak bertanggungjawab.Kalau berita begini boleh disensasikan oleh mereka, apatah lagi cerita-cerita politik yang melabakan sesuatu pihak...
Kerana mereka.....rakyat bersengketa....

Thursday, August 20, 2009

Tuesday, August 18, 2009

DISEBALIK CERITA 4

Posting kali ini aku paparkan skrip penuh yang telah disiarkan melalui berita utama.



Ini pula akibat perancangan yang tidak menjadi serta anggota ekspedisi yang tidak berpengalaman menyebabkan sekumpulan pengakap terpaksa bermalam di puncak gunung semalaman.lebih malang tiga daripada mereka pula cedera setelah meredah dan mendaki gunug sejak pagi.Kira-kira 50 pengakap dan guru mereka memulakan pendakian dari Janda Baik, Pahang jam 10.00 pagi semalam dan sepatutnya menamatkan pendakian di Gunung Nuang ,Hulu Langat pada sebelah petangnya. Pengakap berusia antara 12 sehingga 16 tahun dari beberapa sekolah daerah Sentul yang menyertai ekspedisi Gunung Nuang setinggi 1500 meter.Aktiviti anjuran Persatuan Pengakap Daerah Sentul.Sepasukan anggota penyelamat dari Jabatan Pertahanan Awam Malaysia segera melancarkan operasi menyelamat sebaik menerima laporan daripada polis.Ketika ditemui kumpulan pengakap terbabit keletihan dan lapar akibat kehabisan bekalan makanan.Usaha membawa turun semua mangsa berakhir jam 3 petang tadi.


Jujurkah mereka ?





DISEBALIK CERITA 3

Pada 15 Ogos 2009, Pengakap Zon sentul telah melaksanakan satu ekspedisi ke Gunung Nuang melalui laluan Janda Baik ke Hulu Langat yang dijangka berakhir pada 16 Ogos 2009. Seramai 38 pengakap Muda dan Remaja ( 15 -17 tahun sahaja) telah menyahut cabaran ini.Juga diiringi 12 orang pengiring yang terdiri daripada Kelana , pemimpin dan BP Guild.
Hanya dua peserta yang gagal meneruskan ekspedisi dan telah dibawa turun sebelum tiba Puncak Nuang.Sepanjang ekspedisi para peserta mengharungi pelbagai cabaran yang hebat semasa pendakian.Cabaran yang terhebat adalah mengharungi hujan yang sangat lebat yang menyebabkan pergerakan para peserta menjadi sangat lambat.Ekoran dari pergerakan yang sangat lambat kerana laluan yang licin dan berisiko , ini membuatkan peserta ekspedisi
( 3 Patrol ) terpaksa menghentikan perjalanan.tambahan pula dalam keadaan hari semakin gelap.Mereka membuat keputusan untuk berkhemah dan bermalam di Dataran Pacat.Sementara itu, seramai 16 peserta ( 2 Patrol ) telah selamat sampai di "Base".
Disebabkan hubungan radio tidak berfungsi akibat rosak dimasuki air,mereka menghubungi balai polis Hulu Langat untuk memberitahu kedudukan dan situasi mereka dan berharap maklumat ini dapat disampaikan ke pihak urus setia di "Base"Kem Lolo( Kem Lolo tidak ada liputan talian telefon ).Pihak polis telah menelefon JPA3 untuk bantuan.
Sementara itu, di "Base",aku bersama komiti lain telah membuat keputusan untuk menjejaki kedudukan mereka ekoran hubungan yang terputus.Kami bersiap sedia dengan sebarang kemungkinan.
Pada pukul 1.30 pagi ( 16 Ogos 2009 ) aku menyiapkan segala peralatan termasuk bekalan makanan dan secara bersendirian bergerak menuju puncak untuk menjejaki kedudukan peserta ekspedisi.Pada pukul 2.30 pagi aku menemui mereka di Dataran Pacat.Aku telah di maklumkan tentang apa yang telah berlaku.Keputusan mereka bermalam di Dataran Pacat adalah tepat.Tindakan mereka menelefon balai juga tepat.
Aku juga dimaklumkan bahawa terdapat 3 orang peserta yang mengalami kejang otot kaki tetapi tidak serius.Mereka masih boleh berjalan tetapi amat perlahan.Inilah yang menyebabkan mereka tidak dapat tiba di "Base" seperti yang dijadualkan.Aku juga diberitahu bahawa mereka telah memaklumkan perkara ini ke Balai Polis Hulu Langat.....Aku terus ketawa...Sudah pasti JPA3 akan datang.
Setelah memastikan semua peserta dalam keadaan baik, aku meminta mereka berehat di Dataran Pacat dan teruskan perjalanan turun pada siang harinya.Aku akan memaklumkan pada urus setia di "Base" nanti.
Aku turun dari Dataran pacat jam 3.30 pagi.Pada pukul 4.00 pagi aku berselisih dengan pasukan JPA3.Aku memperkenalkan diri dan memaklumkan perkara yang sebenar.Aku meminta pasukan JPA3 tidak membawa mereka turun dalam keadaan gelap memandangkan keadaan mereka stabil.Aku meminta Pasukan JPA3 mengiringi peserta ekspedisi turun ke "Base"di Kem Lolo apabila keadaan mulai cerah.
Baki peserta yang bermalam di Dataran Pacat telah selamat tiba di "Base" lebih kurang pada pukul 10.00 pagi.Sebelum itu, peserta yang telah selamat tiba di ''Base" pada malam harinya telah diminta bergerak turun ke Pejabat Perhutanan dengan berjalan kaki pada pukul 9.00 pagi lagi.Manakala peserta yang baru tiba di "Base" pada sebelah paginya kami membawa mereka turun dengan menaiki pacuan 4 roda BP Guild dan geng dari Team Redah serta menumpang kenderaan JPA3 kerana mengejar masa untuk majlis penutupan dan ketibaan bas DBKL.
Majlis penutupan dan penyampaian sijil telah dijalankan pada jam 1.00 petang.Para peserta bergerak pulang pada jam 2.30 petang.
Namun apa yang menghairankan,pada sebelah malam dalam berita jam 8.00 malam di saluran Buuletin Utama TVthree telah mengeluarkan berita yang bertajuk "Sesat".Intipati berita adalah 90% tidak tepat.Wartawan yang membuat laporan di tempat kejadian telah salah lapor ke bilik berita.Kami telah menghubungi wartawan tersebut iaitu Encik Shamsull
( 0192485711) ,namun dia tidak mengaku atas berita tersebut.Dia mengatakan bahawa tulisan beliau berkisar Tugas penyelamat oleh JPA3.Beliau seolah-olah cuba memindahkan kesalahan laporan berita tersebut di buat oleh editor di bilik berita TVthree.Kami hubungi bilik berita TVthree dan mereka mengatakan laporan diterima dari dia...

Kesimpulannya, mereka ini tidak bertanggungjawab.Akhirnya, nama pengakap menjadi buruk.Jabatan tak putus-putus menelefon meminta laporan lengkap.APA NAK BUAT.........

Pada posting selepas ini, akan saya paparkan skrip berita penuh yang disiarkan dalam BUUletin Utama di TVthree, jam 8.00 malam pada 16 Ogos 2009...

Kepada Pengakap Zon Sentul:
Syabas dan Tahniah atas keberanian dan kejayaan menganjurkan satu Ekspedisi yang ekstrem.Tahniah juga buat para peserta ekspedisi.JANGAN LUPA SIAPKAN BUKU LOG.

Saturday, August 1, 2009

DI SEBALIK CERITA 2





SERONOK berbicara sekiranya sesuatu itu bertepatan dengan kehendak kita.Bertambah seronok lagi berborak andaikata sesuatu itu sealiran dengan jiwa.Apatah lagi kiranya sesuatu yang berlaku itu sememangnya dunia kita.Dunia yang penuh cabaran.Dunia yang penuh dengan tuntutan pengorbanan.Tenaga...masa...keluarga.....wang ringgit....Itulah dunia KEPENGAKAPAN.Demi anak bangsa..Demi pewaris negara..SIAPA KISAH ?
NAMUN di sebalik penganjuran KEMPORI GOMBAK 2009 yang baru sahaja berlalu ada juga suara-suara yang nakal yang berbunyi :

1. Lain kali buatlah persediaan awal.Nak mohon apa-apa kan senang.Tengok sekarang, mintak kanopi tak dapat , mintak bas tak dapat, mintak itu tak dapat, mintak ini tak dapat.Kan payah..tak cukup barang..lain kali prepare la awal-awal....
Memang sedap bercakap,apatah lagi kata-kata yang terpacul itu dari mulut orang yang tak duduk dalam komiti J/kuasa Kempori apatah lagi orang itu sememangnya tak mahu pun melibatkan diri dengan J/kuasa daerah....
Persediaan Kempori Gombak 2009 telah di buat seawal tahun lagi.Sebelum program dihebahkan kepada seluruh warga gombak, kelulusan dari kementerian di Putrajaya perlu diperolehi..Sapa nak buat tu....Dari Putrajaya turun ke Negeri,dari negeri turun ke Daerah, dari daerah turun ke Sekolah.Kemudian, panggilan mesyuarat perlu dibuat.Tak semua dapat hadir kerana komitmen tugas hakiki yang perlu didahulukan....
mesyuarat tingkap terpaksa dijalankan....menghebahkan perkara..dan tugasan.Mesyuarat lagi...dan lagi..dan lagi..
Bab mintak bantuan daripada orang,banyak benda nak kena ambil kira.Kepentingan kita pada diorang dan kepentingan diorang pada kita...janji?...dah selalu dengar.Perkataan no problem,dah cemuih....akhirnya dah sememangnya diketahui apa jawapannya...buat surat hanya sebagai syarat.....pemanis mulut..bukan sekali..dah beberapa kali dah...Di penghujung ceritanya, kena cari kengkawan juga..menagih simpati...tapi bukan free.....ongkos perlu ada.

2. Kenapa buat kat templer ? tempat tu kan kecil.Sempit la.Prasarana tak cukup.sesak.cari la tempat yang selesa sikit...
Antara ayat yang disampaikan oleh teman seperjuangan.Tahukah mereka berapa yang perlu dibayar kepada tuan tanah sebagai sewa tapak kem?Contohnya Korobori di Kem Lembah Genting.Kempori di The Wood ?Adakah wang yuran penyertaan yang diterima cukup untuk menampung segala urusan ? jawapannya TIDAK.Nak naikkan yuran penyertaan ?Jabatan tak akan luluskan.Di mana jalannya nak mencari sumber kewangan ?Di atas batu jemala komiti daerahlah yang terpaksa memikirkannya.Ada yang yang membantu ?memberi jalan ? HARAMMM.....Hanya Kem Rimba Templer yang menyelamatkan .

3.Apsal yuran sampai RM 50.00.Wui....mahalnya...Kami nak masak sendiri.Kalau bagi kami masak sendiri,kami akan bawa 2 bas peserta.
Ayat yang pernah kami dengar dahulu.Gegar bagai guruh,tapi hampes.Dulu masa Korobori dan Kempori tak juga bawa 2 bas.Kalau komiti dah putuskan dalam mesyuarat.Apa hal pulak keistimewaan perlu diberi kepadanya.Apa hebatnya dia yang menyebabkan komiti perlu tunduk akan kehendak dia seorang.Lagi 51 wakil sekolah-sekolah lain tak berkata apa pun.Bukan orang lain..cikgu juga.....

4. Apa ni,bayar RM 50.00.Tempat tak selesa.Nak mandi payah.Air susah.Tandas pun susah...teruk la pengurusan..nak untung lebih la ni.....makan pun tak sedap.Tak berbaloi....
Memang sedap mulut berkata-kata.Sebab yang bercakap tak duduk dalam komiti pun.Yang nyata pastinya dia tak pernah pun mengelola program yang melibatkan kapasiti yang besar dengan duit yang sedikit.Adakah dengan nilai RM 50.00 itu dapat menampung semuanya dan menyediakan keselesaan.Tahukah orang yang berkata itu bahawa urusan sebelum memerlukan wang.Urusan semasa memerlukan wang.Urusan selepas juga memerlukan wang....UNTUNG ? Duduklah dalam komiti daerah..boleh tahu jawapannya..Dengan kewangan yang terhad hanya itu yang mampu daerah sediakan..bersyukurlah...!


Inilah antara suara-suara sumbang lagi sumbing yang dapat dipaparkan...... ada lagi......

Monday, July 27, 2009

DI SEBALIK CERITA 1




Barang kali mungkin ramai antara kita tidak kira peserta,pengiring,petugas ataupun pelaksana masih terasa bahang KEMPORI GOMBAK yang baru berlangsung baru-baru ini.Mungkin ramai lagi antara kita yang masih berbicara tentangnya di kedai kopi,di tempat kerja atau di port masing-masing.Bual bicaranya tentulah berkisar pada hari jadinya hinggalah ke malam penutupan.

Bagi peserta,mereka akan berbual tentang penganjuran Kempori,Keseronokan berkhemah,cabaran aktiviti,kepayahan yang dilalui,kekurangan yang ada,ketidak selesaan yang dilalui dan bermacam-macam lagi.

Buat pengiring pula,mungkin ada cerita-cerita tentang lecehnya mengurus budak-budak sekolah ini yang kemaruk nak ke Kempori.Mungkin ada juga cerita-cerita yang terpacul tentang kekurangan dan kelemahan penganjuran Kempori.Betapa seksanya pengiring-pengiring ini yang terpaksa berkampung bersama budak-budak.Ini tak ada, itu tak disedia,ini tak cukup,itu kurang...bla..bla..bla..

Apa pulak agaknya kata petugas? Barangkali ada yang berkata, demi pengakap dan anak bangsa aku sanggup berkorban.Kemungkinan juga ada yang bersembang-sembang sesama mereka betapa jayanya masing-masing melaksanakan tugas.Begitu juga bicara tentang betapa jayanya rakan-rakan yang bijak MENGELAT .Aku kerja lebih,dia kerja kurang..tapi sama-sama dapat nama.Tak ketinggalan bual bicara tentang kelemahan-kelemahan pihak pengurusan dalam merancang dan melaksana program...wallahhualam...

Bagaimana pula pihak pengurusan a.k.a AJK Induk ?Seperti lazimnya mereka akan kepeningan sama seperti sebelum hari jadi.Bual bicara mereka agak malap.Menyelesaikan kewangan Kempori,menyelesaikan iventori,menyelesaikan hutang piutang,mengira berapa pula wang tabungan telah terkeluar...seterusnya merancang bila pula nak buat mesyuarat...dan nak siapkan laporan.

Itulah serba sedikit cerita di sebalik cerita yang dapat dipaparkan.Namun jauh disudut hati....

BUKAN KEUNTUNGAN YANG DICARI TAPI KEPUASAN YANG DIKECAPI DALAM KEPENGAKAPAN.

salam pengakap.

Monday, June 1, 2009

Thursday, April 30, 2009

MASA LALU


Petang tadi dalam pukul 6.30 aku menerima MMS yang sangat mengujakan hatiku.MMS daripada seseorang yang sangat baik denganku masa kat Sek.Men. Dato Hj Hussein, Selama, Perak.GAMBAR AKU MASA DI TINGKATAN 4.Orangnya comel, peramah dan pandai berkawan.Walaupun aku dengan dia sama umur dan sama kelas dari tingkatan empat hingga ke tingkatan enam.Oleh kerana aku lahir bulan Januari manakala dia lahir hujung tahun maka, aku memanggilnya adik a.k.a Dek La.

Sehingga kini, kami masih bertanya khabar.Kembali kepada cerita gambar.Aku rasa aku ada simpan satu gambar tu tapi sejak famili aku berpindah dari Selama ke Tambun,Ipoh ,aku dah tak tahu kemana perginya simpanan gambar-gambar aku.banyak dah missing..

Kekadang dalam ramai-ramai kawan,ada juga yang hilang dalam ingatan kita.Sama ada hilang dari segi rupa paras ataupun nama.Itulah sifat manusia...pelupa..

Gambar ini diambil semasa aku sedang melukis.Maklum la ,pada masa tu akulah antara pelukis handalan ..he he he.

terima kasih Dek La a.k.a Zusuhaila bt Abd Mutalib.

Sunday, April 26, 2009

SAMBUTAN 100 TAHUN PENGAKAP MALAYSIA 2





SAMBUTAN 100 TAHUN PENGAKAP MALAYSIA







PERHIMPUNAN RAKSASA SAMBUTAN 100 TAHUN PERSEKUTUAN PENGAKAP MALAYSIA telah berlangsung dengan gahnya di Stadium Negara pada 25 April 2009.Perhimpunan ini diadakan bagi meraikan seluruh warga pengakap yang telah bertapak di bumi Malaysia sejak 100 tahun dahulu.

Antara tetamu kehormat yang hadir pada sambutan ini ialah :

1. Ketua Pengakap Negara        - Dato' Seri Dr. Hj. Shafie bin Hj Mohd Salleh

2. Presiden Agung Kehormat    - Tun Abdullah bin Hj Ahmad Badawi

3. Menteri Belia  dan Sukan      - Datuk Ahmad Shabery Cheek

4.Timb. Perdana Menteri          - Tan Sri Muhyidin Yassin

Stadium negara penuh sesak dengan kehadiran kira-kira 7000 warga pengakap dari seluruh negara yang hadir bersama-sama bagi memeriahkan sambutan.

Sempena sambutan 100 tahun ini,seramai 117 orang warga pengakap dianugerahkan PINGAT PERINGATAN 100 TAHUN PENGAKAP MALAYSIA.

Terima kasih kepada BANK RAKYAT kerana sudi menjadi PENAJA utama sambutan.

Terima kasih kepada semua warga kerja SAMBUTAN.

Monday, April 13, 2009

SETELAH 23 TAHUN


Anak muda era 90-an...apa yang mereka tahu tentang peristiwa bersejarah hiburan tanah air  yang pernah berlaku di sini...Anak-anak millineum..?

- JALAN CHOW KIT - 2009.

Sunday, April 12, 2009

23 TAHUN YANG LALU







Tanggal 15 April 1986 merupakan hari yang amat bersejarah dalam industri hiburan tanah air.Tarikh keramat itu masih tetap gah hingga ke hari ini.Dengan ribuan penyanyi dan penghibur yang muncul dan muncul lagi dan akan terus muncul.Namun, masih belum ada yang dapat menandinginya.Tidak keterlaluan jika saya katakan untuk menghampiri pencapaian seperti beliau juga belum ada.

Pada tarikh keramat itulah, Malaysia digegarkan dengan sorakan, jeritan dan tepukan paling gemuruh dalam lipatan sejarah hiburan tanah air.Seorang pemuda kecil molek.Hanya mempunyai ketinggian 1.47 meter telah berjaya menghimpunkan lebih 100 ribu manusia marhean di satu tempat yang tak pernah terfikir oleh sesiapa pun - JALAN CHOW KIT.

Di sinilah gegarannya...

Tanggal 15 April 1986, Sudirman Hj. Arshad telah membuktikan kehebatan dan auranya.Beliau telah mengadakan konsert percuma sebagai tanda terima kasih kepada seluruh peminat beliau.Bersama kehadiran lebih 100 ribu penonton, konsert beliau telah diiktiraf dalam "MALAYSIA BOOK OF RECORD".

Setelah 23 tahun berlalu, masih belum ada seorang penyanyi pun yang dapat melakukan seperti mana yang telah dilakukan oleh insan yang bernama SUDIRMAN.

AL FATIHAH.

Semoga rohnya dicucuri rahmat.....amin.

Monday, March 23, 2009

DISEBALIK JERAI



Banyak Tempat Untuk Dilawati , Banyak Lagi Untuk Diterokai..Itulah kata-kata azimat ZOOM Malaysia...

Gunung Jerai , begitu sinonim dengan warga Kedah.Begitu juga dalam kalender pelancongan Malaysia.Apa yang menarik sangat ? Bukannya gunung tertinggi di Semenanjung Tanah Melayu. Keindahan panoramanya ? Tidak seindah puncak Tahan...entahlah..Hanya warga tempatan dapat menjelaskan....atau mungkin Gunung Jerai ini merupakan puncak yang boleh lawati dengan berkenderaan.

Namun, tidak ramai yang mengetahui rahsia yang tersimpan disebalik Jerai ini.Khazanah yang tersembunyi sekian lama.Khazanah yang belum dinodai oleh manusia.

Inilah panorama yang aku jumpai semasa menjejak puncak jerai dari belakang.Laluan yang aku gunakan adalah dari Bukit Tupah di Merbok.Sepanjang pengalaman aku mendaki gunung, belum pernah aku menemui khazanah rimba yang sebanyak di Gunung Jerai...Antara khazanah yang aku temui....beberapa ekor rusa...kambing hutan ( hanya jumpa tempat lepaknya )...Laman burung kuang....dua ekor burung kenyalang berwarna putih hitam....gua a.k.a tempat lepak landak...markas-markas tenggiling...berpuluh-puluh pokok herba dan yang pastinya air terjun yang nyaman ini.....

Bagi Sang Pemburu, mungkin ini lokasi yang menarik.Begitu juga bagi Sang Pengamal Perubatan Tradisional.

Bagi aku, biarlah lokasi ini menjadi rahsia antara  Aku , Dek Wan , Aki dan beberapa orang kampungku...Biarlah khazanah itu aman disitu....

Aku tidak mahu terjadi seperti mana mereka menodai Bukit Singkir ( Bukit Singkiaq ) yang kini telah BOGEL.

Monday, March 9, 2009

TRANSFORMER PENGAKAP GOMBAK




Mungkin ramai yang pernah mendengar atau menonton cerita Transformer.Dari era 80-an hingga kini, pengaruhnya masih kuat.Dari sekecil-kecil budak hinggalah ke bapa budak.Dari pengaruh tv hingga ke filem.Dari stiker hinggalah ke barang permainan.Gelombangnya tersebar ke seluruh dunia.Begitulah hebatnya Hollywood a.k.a Amerika menyelamatkan dunia...Namun, tidak ramai yang mengetahui bahawa teknologi transformer ini telah lama ada di Malaysia.  Hakikatnya ,           " Blueprint" inilah yang menjadi titik tolak kepada teknologi yang tercipta kini.

LIHATLAH DUNIA...TRANFORMER YANG PERTAMA DICIPTA OLEH ANAK TEMPATAN...

SIAPAKAH PENCIPTANYA ?

SIAPAKAH PEMILIKNYA ?

Kenderaan ini dicipta untuk kegunaan di daratan dan lautan, khas buat PPMDG....

Wednesday, March 4, 2009

SAINGANKU



Mmm..ini dia yee...sainganku.

SEIRING DAN SEJALAN




Inilah kereta kesayanganku.

Akan ku saingi keta putih di atas pabila bertemu di lebuhraya kelak...nantikan....boley ka...mmm.

Monday, February 23, 2009

nak beli ke tak nak






Nak beli ke tak nak...hajat di hati nak beli .Dah lama teringin nak beli, tapi moto-moto jenis ni mahal sangat.Nak carik yang murah tak ada.brand Demak , Comel , Nitro adalah.Itu menempah maut membelinya..Kata orang la.Moto pakai buang kata depa..entah la..

Ini adalah brand BKZ..made in Korea...dari model Hyusong.Cam model Naza Blade tu..Aku ada follow forum BKZ punya geng..ramai yang berpuas hati..patut dengan harganya la..Tak kan nak dibandingkan dengan Kawasakit , Yamahal atau Suzi..

Ramai yang pakai moto ni, tak komplen banyak.spare part senang.tak macam MZ..BKZ ni boleh tarok barang KIPS..Yang lagi bestnya ialah cc nya 160, tapi dalam geran tulih 125 cc.Ikut spec Korea sbb kat sana tak ada spec 160.Mai Malaysia ja depa upgred siap siap jadi 160.Hebat betul orang Malaysia..

Jiwa dah memberontak nak beli...tengok moto ni di''Motard''kan pun cam best je..Kalu dah di''motard''kan ,dah tak buleh nak main OFFroad. Kena beli set tayar lain plak..aahhhh..kacau...kacau...

rilek dulu lah...nanti pikiaq..

p/s: amacam along..?ok tak moto ni?kalu aku angkat ini moto, buleh geng ngan ngko tak ?