Monday, March 23, 2009

DISEBALIK JERAI



Banyak Tempat Untuk Dilawati , Banyak Lagi Untuk Diterokai..Itulah kata-kata azimat ZOOM Malaysia...

Gunung Jerai , begitu sinonim dengan warga Kedah.Begitu juga dalam kalender pelancongan Malaysia.Apa yang menarik sangat ? Bukannya gunung tertinggi di Semenanjung Tanah Melayu. Keindahan panoramanya ? Tidak seindah puncak Tahan...entahlah..Hanya warga tempatan dapat menjelaskan....atau mungkin Gunung Jerai ini merupakan puncak yang boleh lawati dengan berkenderaan.

Namun, tidak ramai yang mengetahui rahsia yang tersimpan disebalik Jerai ini.Khazanah yang tersembunyi sekian lama.Khazanah yang belum dinodai oleh manusia.

Inilah panorama yang aku jumpai semasa menjejak puncak jerai dari belakang.Laluan yang aku gunakan adalah dari Bukit Tupah di Merbok.Sepanjang pengalaman aku mendaki gunung, belum pernah aku menemui khazanah rimba yang sebanyak di Gunung Jerai...Antara khazanah yang aku temui....beberapa ekor rusa...kambing hutan ( hanya jumpa tempat lepaknya )...Laman burung kuang....dua ekor burung kenyalang berwarna putih hitam....gua a.k.a tempat lepak landak...markas-markas tenggiling...berpuluh-puluh pokok herba dan yang pastinya air terjun yang nyaman ini.....

Bagi Sang Pemburu, mungkin ini lokasi yang menarik.Begitu juga bagi Sang Pengamal Perubatan Tradisional.

Bagi aku, biarlah lokasi ini menjadi rahsia antara  Aku , Dek Wan , Aki dan beberapa orang kampungku...Biarlah khazanah itu aman disitu....

Aku tidak mahu terjadi seperti mana mereka menodai Bukit Singkir ( Bukit Singkiaq ) yang kini telah BOGEL.

1 comment:

Faizal said...

huhuhu...sejuk gila ayaq kat tempat ni...pernah pi mandi kat situ! Tapi kalau tak biasa tak bleh pi mandi...bahaya!