Monday, August 24, 2009

DI SEBALIK CERITA 6



Sememangnya tak bertanggungjawab.Kalau berita begini boleh disensasikan oleh mereka, apatah lagi cerita-cerita politik yang melabakan sesuatu pihak...
Kerana mereka.....rakyat bersengketa....

Thursday, August 20, 2009

Tuesday, August 18, 2009

DISEBALIK CERITA 4

Posting kali ini aku paparkan skrip penuh yang telah disiarkan melalui berita utama.



Ini pula akibat perancangan yang tidak menjadi serta anggota ekspedisi yang tidak berpengalaman menyebabkan sekumpulan pengakap terpaksa bermalam di puncak gunung semalaman.lebih malang tiga daripada mereka pula cedera setelah meredah dan mendaki gunug sejak pagi.Kira-kira 50 pengakap dan guru mereka memulakan pendakian dari Janda Baik, Pahang jam 10.00 pagi semalam dan sepatutnya menamatkan pendakian di Gunung Nuang ,Hulu Langat pada sebelah petangnya. Pengakap berusia antara 12 sehingga 16 tahun dari beberapa sekolah daerah Sentul yang menyertai ekspedisi Gunung Nuang setinggi 1500 meter.Aktiviti anjuran Persatuan Pengakap Daerah Sentul.Sepasukan anggota penyelamat dari Jabatan Pertahanan Awam Malaysia segera melancarkan operasi menyelamat sebaik menerima laporan daripada polis.Ketika ditemui kumpulan pengakap terbabit keletihan dan lapar akibat kehabisan bekalan makanan.Usaha membawa turun semua mangsa berakhir jam 3 petang tadi.


Jujurkah mereka ?





DISEBALIK CERITA 3

Pada 15 Ogos 2009, Pengakap Zon sentul telah melaksanakan satu ekspedisi ke Gunung Nuang melalui laluan Janda Baik ke Hulu Langat yang dijangka berakhir pada 16 Ogos 2009. Seramai 38 pengakap Muda dan Remaja ( 15 -17 tahun sahaja) telah menyahut cabaran ini.Juga diiringi 12 orang pengiring yang terdiri daripada Kelana , pemimpin dan BP Guild.
Hanya dua peserta yang gagal meneruskan ekspedisi dan telah dibawa turun sebelum tiba Puncak Nuang.Sepanjang ekspedisi para peserta mengharungi pelbagai cabaran yang hebat semasa pendakian.Cabaran yang terhebat adalah mengharungi hujan yang sangat lebat yang menyebabkan pergerakan para peserta menjadi sangat lambat.Ekoran dari pergerakan yang sangat lambat kerana laluan yang licin dan berisiko , ini membuatkan peserta ekspedisi
( 3 Patrol ) terpaksa menghentikan perjalanan.tambahan pula dalam keadaan hari semakin gelap.Mereka membuat keputusan untuk berkhemah dan bermalam di Dataran Pacat.Sementara itu, seramai 16 peserta ( 2 Patrol ) telah selamat sampai di "Base".
Disebabkan hubungan radio tidak berfungsi akibat rosak dimasuki air,mereka menghubungi balai polis Hulu Langat untuk memberitahu kedudukan dan situasi mereka dan berharap maklumat ini dapat disampaikan ke pihak urus setia di "Base"Kem Lolo( Kem Lolo tidak ada liputan talian telefon ).Pihak polis telah menelefon JPA3 untuk bantuan.
Sementara itu, di "Base",aku bersama komiti lain telah membuat keputusan untuk menjejaki kedudukan mereka ekoran hubungan yang terputus.Kami bersiap sedia dengan sebarang kemungkinan.
Pada pukul 1.30 pagi ( 16 Ogos 2009 ) aku menyiapkan segala peralatan termasuk bekalan makanan dan secara bersendirian bergerak menuju puncak untuk menjejaki kedudukan peserta ekspedisi.Pada pukul 2.30 pagi aku menemui mereka di Dataran Pacat.Aku telah di maklumkan tentang apa yang telah berlaku.Keputusan mereka bermalam di Dataran Pacat adalah tepat.Tindakan mereka menelefon balai juga tepat.
Aku juga dimaklumkan bahawa terdapat 3 orang peserta yang mengalami kejang otot kaki tetapi tidak serius.Mereka masih boleh berjalan tetapi amat perlahan.Inilah yang menyebabkan mereka tidak dapat tiba di "Base" seperti yang dijadualkan.Aku juga diberitahu bahawa mereka telah memaklumkan perkara ini ke Balai Polis Hulu Langat.....Aku terus ketawa...Sudah pasti JPA3 akan datang.
Setelah memastikan semua peserta dalam keadaan baik, aku meminta mereka berehat di Dataran Pacat dan teruskan perjalanan turun pada siang harinya.Aku akan memaklumkan pada urus setia di "Base" nanti.
Aku turun dari Dataran pacat jam 3.30 pagi.Pada pukul 4.00 pagi aku berselisih dengan pasukan JPA3.Aku memperkenalkan diri dan memaklumkan perkara yang sebenar.Aku meminta pasukan JPA3 tidak membawa mereka turun dalam keadaan gelap memandangkan keadaan mereka stabil.Aku meminta Pasukan JPA3 mengiringi peserta ekspedisi turun ke "Base"di Kem Lolo apabila keadaan mulai cerah.
Baki peserta yang bermalam di Dataran Pacat telah selamat tiba di "Base" lebih kurang pada pukul 10.00 pagi.Sebelum itu, peserta yang telah selamat tiba di ''Base" pada malam harinya telah diminta bergerak turun ke Pejabat Perhutanan dengan berjalan kaki pada pukul 9.00 pagi lagi.Manakala peserta yang baru tiba di "Base" pada sebelah paginya kami membawa mereka turun dengan menaiki pacuan 4 roda BP Guild dan geng dari Team Redah serta menumpang kenderaan JPA3 kerana mengejar masa untuk majlis penutupan dan ketibaan bas DBKL.
Majlis penutupan dan penyampaian sijil telah dijalankan pada jam 1.00 petang.Para peserta bergerak pulang pada jam 2.30 petang.
Namun apa yang menghairankan,pada sebelah malam dalam berita jam 8.00 malam di saluran Buuletin Utama TVthree telah mengeluarkan berita yang bertajuk "Sesat".Intipati berita adalah 90% tidak tepat.Wartawan yang membuat laporan di tempat kejadian telah salah lapor ke bilik berita.Kami telah menghubungi wartawan tersebut iaitu Encik Shamsull
( 0192485711) ,namun dia tidak mengaku atas berita tersebut.Dia mengatakan bahawa tulisan beliau berkisar Tugas penyelamat oleh JPA3.Beliau seolah-olah cuba memindahkan kesalahan laporan berita tersebut di buat oleh editor di bilik berita TVthree.Kami hubungi bilik berita TVthree dan mereka mengatakan laporan diterima dari dia...

Kesimpulannya, mereka ini tidak bertanggungjawab.Akhirnya, nama pengakap menjadi buruk.Jabatan tak putus-putus menelefon meminta laporan lengkap.APA NAK BUAT.........

Pada posting selepas ini, akan saya paparkan skrip berita penuh yang disiarkan dalam BUUletin Utama di TVthree, jam 8.00 malam pada 16 Ogos 2009...

Kepada Pengakap Zon Sentul:
Syabas dan Tahniah atas keberanian dan kejayaan menganjurkan satu Ekspedisi yang ekstrem.Tahniah juga buat para peserta ekspedisi.JANGAN LUPA SIAPKAN BUKU LOG.

Saturday, August 1, 2009

DI SEBALIK CERITA 2





SERONOK berbicara sekiranya sesuatu itu bertepatan dengan kehendak kita.Bertambah seronok lagi berborak andaikata sesuatu itu sealiran dengan jiwa.Apatah lagi kiranya sesuatu yang berlaku itu sememangnya dunia kita.Dunia yang penuh cabaran.Dunia yang penuh dengan tuntutan pengorbanan.Tenaga...masa...keluarga.....wang ringgit....Itulah dunia KEPENGAKAPAN.Demi anak bangsa..Demi pewaris negara..SIAPA KISAH ?
NAMUN di sebalik penganjuran KEMPORI GOMBAK 2009 yang baru sahaja berlalu ada juga suara-suara yang nakal yang berbunyi :

1. Lain kali buatlah persediaan awal.Nak mohon apa-apa kan senang.Tengok sekarang, mintak kanopi tak dapat , mintak bas tak dapat, mintak itu tak dapat, mintak ini tak dapat.Kan payah..tak cukup barang..lain kali prepare la awal-awal....
Memang sedap bercakap,apatah lagi kata-kata yang terpacul itu dari mulut orang yang tak duduk dalam komiti J/kuasa Kempori apatah lagi orang itu sememangnya tak mahu pun melibatkan diri dengan J/kuasa daerah....
Persediaan Kempori Gombak 2009 telah di buat seawal tahun lagi.Sebelum program dihebahkan kepada seluruh warga gombak, kelulusan dari kementerian di Putrajaya perlu diperolehi..Sapa nak buat tu....Dari Putrajaya turun ke Negeri,dari negeri turun ke Daerah, dari daerah turun ke Sekolah.Kemudian, panggilan mesyuarat perlu dibuat.Tak semua dapat hadir kerana komitmen tugas hakiki yang perlu didahulukan....
mesyuarat tingkap terpaksa dijalankan....menghebahkan perkara..dan tugasan.Mesyuarat lagi...dan lagi..dan lagi..
Bab mintak bantuan daripada orang,banyak benda nak kena ambil kira.Kepentingan kita pada diorang dan kepentingan diorang pada kita...janji?...dah selalu dengar.Perkataan no problem,dah cemuih....akhirnya dah sememangnya diketahui apa jawapannya...buat surat hanya sebagai syarat.....pemanis mulut..bukan sekali..dah beberapa kali dah...Di penghujung ceritanya, kena cari kengkawan juga..menagih simpati...tapi bukan free.....ongkos perlu ada.

2. Kenapa buat kat templer ? tempat tu kan kecil.Sempit la.Prasarana tak cukup.sesak.cari la tempat yang selesa sikit...
Antara ayat yang disampaikan oleh teman seperjuangan.Tahukah mereka berapa yang perlu dibayar kepada tuan tanah sebagai sewa tapak kem?Contohnya Korobori di Kem Lembah Genting.Kempori di The Wood ?Adakah wang yuran penyertaan yang diterima cukup untuk menampung segala urusan ? jawapannya TIDAK.Nak naikkan yuran penyertaan ?Jabatan tak akan luluskan.Di mana jalannya nak mencari sumber kewangan ?Di atas batu jemala komiti daerahlah yang terpaksa memikirkannya.Ada yang yang membantu ?memberi jalan ? HARAMMM.....Hanya Kem Rimba Templer yang menyelamatkan .

3.Apsal yuran sampai RM 50.00.Wui....mahalnya...Kami nak masak sendiri.Kalau bagi kami masak sendiri,kami akan bawa 2 bas peserta.
Ayat yang pernah kami dengar dahulu.Gegar bagai guruh,tapi hampes.Dulu masa Korobori dan Kempori tak juga bawa 2 bas.Kalau komiti dah putuskan dalam mesyuarat.Apa hal pulak keistimewaan perlu diberi kepadanya.Apa hebatnya dia yang menyebabkan komiti perlu tunduk akan kehendak dia seorang.Lagi 51 wakil sekolah-sekolah lain tak berkata apa pun.Bukan orang lain..cikgu juga.....

4. Apa ni,bayar RM 50.00.Tempat tak selesa.Nak mandi payah.Air susah.Tandas pun susah...teruk la pengurusan..nak untung lebih la ni.....makan pun tak sedap.Tak berbaloi....
Memang sedap mulut berkata-kata.Sebab yang bercakap tak duduk dalam komiti pun.Yang nyata pastinya dia tak pernah pun mengelola program yang melibatkan kapasiti yang besar dengan duit yang sedikit.Adakah dengan nilai RM 50.00 itu dapat menampung semuanya dan menyediakan keselesaan.Tahukah orang yang berkata itu bahawa urusan sebelum memerlukan wang.Urusan semasa memerlukan wang.Urusan selepas juga memerlukan wang....UNTUNG ? Duduklah dalam komiti daerah..boleh tahu jawapannya..Dengan kewangan yang terhad hanya itu yang mampu daerah sediakan..bersyukurlah...!


Inilah antara suara-suara sumbang lagi sumbing yang dapat dipaparkan...... ada lagi......